Building a Scale for Non-Verbal Communication in Children with Autism Spectrum Disorder in Nineveh Governorate
Abstract
Researcher used a descriptive method with a survey approach due to its suitability . Sample consisted of 120 children in centers and institutes for individuals with special needs. Construction steps included defining scale's dimensions, preparing initial version of scale, determining method and formulation of items, as well as relying on scientific steps and procedures for building psychological scales, including expert validity and statistical analysis of items using extreme groups and internal consistency methods, in addition to factor analysis of scale items. Statistical methods were limited to mean, standard deviation, T-test, simple correlation, and factor analysis. Researcher developed a non-verbal communication scale for children with autism in Mosul, and based on results of factor analysis, five factors were extracted sequentially: factor of "joint attention" with 6 items, factor of "visual communication" with 6 items, factor of "imitation" with 6 items, factor of "use of gestures" with 6 items, and factor of "understanding facial expressions and vocal tones" with 6 items, distributed across three alternatives (always applies, sometimes applies, rarely applies). Thus, final version of scale consists of 30 items characterized by construct validity. Given these results, researcher recommends to use current scale by researchers in field of special education to measure non-verbal communication in children with autism, and suggests standardizing current scale for children with autism in Iraq.
References
- ابو العلا، أحلام احمد (2022) الخصائص السيكومترية لمقياس مهارات التواصل غير اللفظي للأطفال اضطراب طيف التوحد. مجلة علوم ذوي الاحتياجات الخاصة، مجلد4، عدد7، جزء2، 3988-4013 .
- آل إسماعيل، حازم رضوان (2011) التوحد واضطرابات التواصل. ط1، عمان: دار مجدلاوي للنشر والتوزيع.
- بالخير ، حنان (2020) اقتراح برنامج تدريبي لتنمية التواصل غير اللفظي لدى الأطفال المصابين باضطراب طيف التوحد ، رسالة ماجستير ، كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية ، جامعة الوادي ، الجزائر
- بطرس، حافظ بطرس (۲۰۱۵) اعاقات النمو الشاملة ، الجامعة الأردنية عمان، دار المسيرة للطباعة والنشر.
- الجلامدة، فوزية عبدالله ونجوى حسين علي (2013) اضطرابات التواصل لدى التوحديين، دار الزهراء للطباعة والنشر، الرياض .
- خروبي ، احمد ونادية بوضياف (2021) فاعلية برنامج تدريبي لتحسين مهارات التواصل غير اللفظي لدى الطفل التوحدي، مجلة العلوم النفسية والتربوية، مجلد7 ، العدد3 ، 221-236.
- روان، روس والبارعبد الله (2016) فاعلية برنامج تدريبي في التدخل المبكر قائم على السلوك اللفظي في تنمية مهارات التواصل لدى أطفال من ذوي التوحد. رسالة ماجستير، جامعة الإمارات العربية المتحدة المملكة العربية
- ريشان ، حامد قاسم (2021) قياس مهارات التواصل عند أطفال التوحد، مجلة أبحاث البصرة للعلوم الإنسانية، مجلد 46، العدد3، 391-406 .
- سوسن شاكر الجلبي ( ٢٠٠٥) التوحد الطفولي أسبابه خصائصه تشخيصه و علاجه ،دمشق ،سوريا، مؤسسة رسلان للنشر والتوزيع.
- السيد، محمد رضا (2018) السلوك اللفظي لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد، مكتبة الانجلو المصرية.
- الشخص ، عبدالعزيز السيد (2019) اضطرابات النطق والكلام الخلفية التشخيص الانواع العلاج ، دار الزهراء للنشر والتوزيع ،
- الشوابكة ، هديل على (۲۰۱3) فاعلية برنامج تدريبي سلوكي في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال التوحد في مراكز التربية الخاصة في عمان، رسالة ماجستير غير منشورة ، الجامعة الأرنية عمان، الأردن.
- عبد الفتاح ، هالة محمد ( 2022) مهارات التواصل غير اللفظي في ضوء بعض المتغيرات الديمغرافية لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد، مجلة التربية الخاصة، مجلد11، العدد40، 268-297.
- العجمية، نادية بنت علي (2015) فاعلية برنامج تنشئة الطفل في تنمية التواصل غير اللفظي والتفاعل الاجتماعي لدى عينة من الأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في سلطنة عمان، أطروحة دكتوراه، جامعة العلوم الإسلامية، كلية الدراسات العليا.
- عويجان ، بشرى عصام (2012) فاعلية برنامج تدريبي في تنمية مهارات التواصل غير اللفظي لدى الأطفال التوحديين ، رسالة ماجستير ، كلية التربية ، جامعة دمشق .
- مبروك، شيخي وبوطغان محمد الطاهر (2019) تقييم مهارات التواصل غير اللفظي لدى أطفال التوحد ، مجلة العلوم الاجتماعية والإنسانية ، مجلد10، العدد1 ، 171-184.
- محمد صلاح عبدالله (2022) العلاج الوظيفي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد ، دار الكتاب الحديث للطباعة والنشر، القاهرة .
- محمد عيد، زينب منير (2024) فعالية العلاج الوظيفي لتنمية المهارات الحركية الدقيقة ورعاية الذات لدى الأطفال ذوي طيف التوحد، رسالة ماجستير، كلية التربية ، جامعة السويس.
- مراد، شيرين عبدالله (2020) فاعلية برنامج تدريبي لتحسين مهارات التواصل غير اللفظي لأطفال التوحد في محافظة دهوك ، رسالة ماجستير، كلية التربية الأساسية ، جامعة دهوك.
- مرسي، حمدي محمد (2023) فعالية برنامج تدريبي قائم على اللعب في تنمية التواصل غير اللفظي لدى أطفال التوحد، مجلة دراسات في مجال الارشاد النفسي والتربوي، كلية التربية، جامعة أسيوط، مجلد6 ، العدد2 ، 89-130.
- هلا السعيد (2014) اضطرابات التواصل اللغوي "التشخيص والعلاج" ، مكتبة الانجلو المصرية للنشر والتوزيع ، القاهرة .
- هلا السعيد (2021) اكتشاف وتشخيص اضطراب طيف التوحد، دار وائل للنشر والتوزيع ، عمان.
- American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders- fifth edition. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
- LaBarbera, R. (2019). Educating students with autism spectrum disorders: Partnering with families for positive outcomes. Thousand Oaks, CA: SAGE.
- Taryadi, & Kurniawan, I. (2018, January). The improvement of autism spectrum disorders on children communication ability with PECS method Multimedia Augmented Reality-Based. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 947, p. 012009). IOP Publishing.
- Oryadi-Zanjani, M. M. (2020). Development of the childhood nonverbal communication scale. Journal of Autism and Developmental Disorders, 50(4), 1238-1248.
- Chiang, H. (2017) Curricula for Teaching Students with Autism Disorder, Autism and Child Psychopathology Series, Library of Congress Control.
- Marto, A., Almeida, H., & Gonçalves, A. (2019). Using augmented reality in patients with autism: A systematic review. In VipIMAGE 2019: Proceedings of the VII ECCOMAS Thematic Conference on Computational Vision and Medical Image Processing, Porto, Portugal (pp. 454-463). Springer International Publishing.
- Brignell, A., Chenausky, K., Song, H., Zhu, J., Suo, C., & Morgan, A. (2018). Communication interventions for autism spectrum disorder in minimally verbal children. Cochrane Database System Review, 11(11), 1-77.
- Herrero, J. & Lorenzo, G. (2020) An immersive virtual reality educational intervention on people with autism spectrum disorders (ASD) for the development of communication skills and problem solving, Education and Information Technologi, 25 (1) , 1689-1722.
- Suarez-Rivera, C., Smith, L. B., & Yu, C. (2019). Multimodal parent behaviors within joint attention support sustained attention in infants. Developmental psychology, 55(1), 96.
- Muhammad D. & Sholihatul H. (2022) Echolalia Communication for Autism: An Introduction, Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, Universitas Islam Negeri 14(3):3395-3404.
- Horovitz,M. (2010). Communication Deficits in Babies and Infants With Autism and Pervasive Developmental Disorders-Not Otherwise Specified(PDD-NOS). Unpublished Master's Thesis . The Department of Psychology. University of Florida.
- Adamson, L., Bakeman, R., Suma, K., & Robins, D. (2017). An Expanded View of Joint Attention: Skill, Engagement, and Language in Typical Development and Autism. Child Development, 90(1), 1-18.
- Field, A. (2018). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. 5th Edition, Sage, Newbury Park.





