Representations of Cultural Destruction - A Reading of Selected Critical Samples

Section: Article
Published
Sep 1, 2025
Pages
202-216

Abstract

Technical development in  last decade started relatively slow and then turned into a cognitive and cultural explosion that is often uncontrollable. As literary and critical studies are not isolated from this great development, Arab critics have kept pace with it with writings in response to this change, but this response may be a double-edged sword; the first is a collision and direct confrontation with this development, while the second is going with  flow in a way that matches  technical developments that are taking place in a way that may be understood as a promotion of this technical development. Destruction meant in  this research  is a  cultural one that may be storming  Arab culture out of nowhere;  Twitter culture from the point of view of (Dr. Abdullah al-Ghadami) may be a real destruction of  old Arab cultural centralization; or  concept of (cultural blindness) in one of its aspects is a question about (hegemony) whether it is an extension of  legitimization of  minority and its submission to  central culture? Therefore, this research will stop at books that I believe provide us with answers to questions, most notably:


- Is cultural destruction a dismantling of traditional values?


- Is individual voice  versus  collective is a form of cultural destruction?


- Is cultural hegemony a cultural destruction or power domination?


- Is digital heroism and group tweets a cultural destruction or a response to  changes of  times? These and other questions will be answered through a comprehensive critical examination that follows  strategies of critique of a range of critical studies, namely:


- Twitter Culture - Freedom of Expression or Responsibility of Expression \ Abdullah Al-Ghadhami (2016).


- I am an Islamist, so I exist - Transformations of  ego in  virtual age \ Said Benkrad (2016).


- Cultural blindness from  hegemony of  institution to  legitimization of  minority \ Hani Al-Younis (2019).




 


 

بدأ التطور التقني في العقد الماضي بطيئًا نسبيًا ثم تحول إلى انفجار معرفي وثقافي غالبًا ما لا يمكن السيطرة عليه. ولم تكن الدراسات الأدبية والنقدية بمعزل عن هذا التطور الكبير، فقد واكبه النقاد العرب بكتابات ردا على هذا التغيير، لكن هذا الرد قد يكون سلاحا ذا حدين؛ الأول هو الاصطدام والمواجهة المباشرة مع هذا التطور، والثاني هو السير بشكل ينسجم مع التطورات التقنية التي تحدث بشكل يمكن فهمه على أنه تعزيز لهذا التطور التقني. التدمير المقصود في هذا البحث هو تدمير ثقافي قد يقتحم الثقافة العربية من العدم؛  ثقافة تويتر من وجهة نظر (د.عبدالله الغدمي) قد تكون تدميراً حقيقياً للمركزية الثقافية العربية القديمة؛ أم أن مفهوم (العمى الثقافي) في أحد جوانبه هو السؤال عن (الهيمنة) هل هي امتداد لشرعنة الأقلية وخضوعها للثقافة المركزية؟ ولذلك سيتوقف هذا البحث عند الكتب التي أعتقد أنها تقدم لنا أجوبة عن تساؤلات أبرزها:

- هل التدمير الثقافي هو تفكيك للقيم التقليدية؟

- هل الصوت الفردي مقابل الصوت الجماعي هو شكل من أشكال التدمير الثقافي؟

- هل الهيمنة الثقافية تدمير ثقافي أم هيمنة على السلطة؟

- هل البطولة الرقمية والتغريدات الجماعية تدمير ثقافي أم استجابة لتغيرات الزمن؟ هذه الأسئلة وغيرها سيتم الإجابة عليها من خلال فحص نقدي شامل يتبع استراتيجيات نقد مجموعة من الدراسات النقدية، وهي:

- ثقافة تويتر – حرية التعبير أم مسؤولية التعبير / عبدالله الغدامي (2016).

- أنا إسلامي إذن أنا موجود - تحولات الأنا في العصر الافتراضي / سعيد بنكراد (2016).

- العمى الثقافي من هيمنة المؤسسة إلى شرعنة الأقلية / هاني اليونس (2019).


 






References

  1. أنا أُسلفي اذن انا موجود، اليزا غودار، تر: سعيد بنكراد، المركز الثقافي العربي-المغرب، ط1، 2019.
  2. تحديات الاعلام العربي دراسات في الاعلام-المصداقية-الحرية- التنمية- الهيمنة الثقافية، صالح أبو أصبع، دار الشروق –الأردن، ط1، 1996.
  3. الثقافة التلفزيونية سقوط النخبة وبروز الشعبي، د. عبد الله الغذامي، المركز الثقافي العربي-الدار البيضاء المغرب، ط2، 2005.
  4. الثقافة الجماهيرية (عندما تخضع وسائل الاعلام والاتصال لسوق العمل)، جمال العيفة، جامعة باجي مختار – الجزائر، ط1، 2003.
  5. ثقافة تويتر حرية التعبير أو مسؤولية التعبير، د. عبد الله الغذامي، المركز الثقافي العربي – الدار البيضاء المعرب، ط1، 2016.
  6. حديث الطريقة، رونييه ديكارت، تر: د. عمر الشاذلي، مركز دراسات الوحدة العربية -المنظمة العربية للترجمة – بيروت، ط1، 2008.
  7. الخطاب النقدي عند عبد الملك مرتاض (بحث في المنهج وأشكألياته)، يوسف وغليسي، إصدارات رابطة العلم والثقافة، ط1 ،2002.
  8. خطابات الما بعد في استنفاد أو تعديل المشروعات الفلسفية، د. علي عبود المحمداوي واخرون، منشورات ضفاف – منشورات الاختلاف – المغرب، ط1، 2013.
  9. الخطيئة والتكفير من البنيوية إلى التشريحية، د. عبد الله الغذامي، الهيئة المصرية العامة للكتاب- القاهرة، ط4، 1998.
  10. دراسة سيميائية تفكيكية لقصيدة اين ليلاي لمحمد العبد، عبد الملك مرتاض، ديوان المطبوعات الجامعية – الجزائر، ط1، د.ت.
  11. العمى الثقافي من هيمنة المؤسسة إلى شرعنة الأقلية الثقافية، أ.د. هاني آل يونس، دار دجلة للطبع والنشر والتوزيع عمان – الأردن، ط1، 2019.
  12. فلسفة العلم في القرن العشرين، دونالد جيليز، تر: حسين علي، التنوير للطباعة والنشر – لبنان، ط1، 2009.
  13. في نظرية الإصلاح الثقافي (مدخل لدراسة عوامل الانحطاط وبواعث النهضة)، محمد تميم، مؤسسة الانتشار العربي للنشر والتوزيع، ط1، 2012.
  14. قواعد لتوجيه الفكر، رونييه ديكارت، تر: سفيان سعدالله، دار سرار للنشر – تونس، ط1، 2001.
  15. الليبرالية الجديدة أسئلة في الحرية والتفاوضية الثقافية، عبد الله الغذامي، المركز الثقافي العربي – الدار البيضاء المعرب، ط1، 2013.
  16. مقال عن المنهج، رونيه ديكارت، تر: محمود محمد الخضيري، الهيئة المصرية العامة للكتاب-القاهرة، ط3، 1985.
  17. مقدمة إلى وسائل الاعلام الجديدة والثقافات الالكترونية، برامودكيه نايار، تر: جلال الدين عز الدين علي، مؤسسة هنداوي للنشر- لندن، ط1، 2019.
  18. النص الأدبي من اين ؟ و إلى اين ؟ ، عبد الملك مرتاض ، ديوان المطبوعات الجامعية – الجزائر، ط1، 1983.
  19. النقد الثقافي قراءة في الانساق الثقافية العربية، د. عبد الله الغذامي، المركز الثقافي العربي-الدار البيضاء المغرب، ط3، 2005.
  20. الديبلوماسية الثقافية ودورها في تعزيز قرار السياسة الخارجية، محمد فاضل نعمة، مجلة الحوار المتمدن الالكترونية، 2008، ع2466.
  21. مقالة في اللامنهج مقاربة بول فيرابند، توفيق بن ولهة، مجلة الآداب و العلوم الاجتماعية – الجزائر، م16، ع 2، 2019.
  22. جهود النقاد العرب في مجال النقد الثقافي للشعر، طارق زياد محمد، أطروحة دكتوراه- جامعة بابل، كلية التربية للعلوم الإنسانية – قسم اللغة العربية، 2021.
Download this PDF file

Statistics

How to Cite

Mohammed ط. ز. . (2025). Representations of Cultural Destruction - A Reading of Selected Critical Samples. College of Basic Education Research Journal, 21(3), 202–216. https://doi.org/10.33899/berj.2025.Vol21.Iss3.53498