Effect of Variable Practice Schedules Accompanied by Some Educational Tools on Learning Number of Attack Skills in Basketball

Section: Article
Published
Sep 1, 2025
Pages
410-420

Abstract


  • Know effect of variable practice schedules accompanied by some educational tools and  way followed in learning number of attack skills in basketball on  two groups of  research.

  • Preference between  control and experimental research groups in learning a number of offensive basketball skills as shown in  results of  post-test.


Researchers assumed that:



  • There are significant differences between  pre- and post-test results of  control  and  experimental group in learning number of offensive skills in basketball and in favor of post-test results.


Researchers used  experimental method with two equal groups. Research community was (190)  male and female students of  academic year (2023-2024) .  Research sample was (32) freshmen in Physical Education and Sport Sciences Department / College of Basic Education / University of Mosul in  academic year2023/2024. Two independent variables were given to two classrooms in a random way using  simple random draw, each group had (16) students. Control group studied traditionally depending on their professor while  experimental group studied according to variable practice schedules  accompanied by various educational tools. Educational curriculum contained (16) educational unit so that each group took (8) units. Time of each educational unit is (90) minutes.


  Researchers concluded that:


Experimental group that used variable practice schedules  accompanied by various educational tools out-performed  control group in learning number of offensive skills in basketball in  post-test results and   all other skills.

References

  1. - التكريتي، وديع ياسين محمد والعبيدي، حسن محمد عبد (1996): التطبيقات الاحصائية في بحوث التربية الرياضية، دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل، العراق.
  2. - حسام الدين، طلحة حسين واخرون (2006): التعلم الحركي والتحكم الحركي، ط1، مركز الكتاب للنشر، القاهرة، مصر
  3. - الحميري، ميسر مصطفى اسماعيل (1998): تأثير برنامج تمهيدي تعليمي باستخدام اسلوبي التمرين المكثف والموزع في اكتساب بعض مهارات التنس المنفصلة والاحتفاظ بها، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الرياضية، جامعة بغداد، العراق.
  4. - الحيالي، سيف الدين عبد الرحيم بشير (2020): اثر بعض اساليب جدولة الممارسة (التمرين) في تعلم البناء الحركي والانجاز لعدد من مهارات كرة القدم وفعاليات العب القوى لطلاب الصف الاول متوسط، اطروحة دكتوراه غير منشورة، كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة، جامعة الموصل، العراق.
  5. - خيون، يعرب (2002): التعلم الحركي بين المبدأ والتطبيق، مكتب الصخرة للطباعة، بغداد، العراق.
  6. - الدليمي، ناهدة عبد زيد (2016): اساسيات في التعلم الحركي، ط1، الدار المنهجية للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.
  7. - صبر، قاسم لزام (2005): موضوعات في التعلم الحركي، مطبعة كلية التربية الرياضية، جامعة بغداد، العراق.
  8. - عبدالحسين، وسام صلاح ومتعب، سامر يوسف (2014): التعلم الحركي وتطبيقاته في التربية البدنية والرياضية، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان.
  9. - فان دالين، ديوبولد (1984): البحث العلمي في التربية وعلم النفس، (ترجمة) محمد نبيل نوفل واخرون، ط3، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة، مصر.
  10. - ماينل، كورت (1987): التعلم الحركي، (ترجمة) عبد علي نصيف، ط2، دار الكتب للطباعة والنشر، جامعة الموصل، العراق.
  11. - الويسي، نزار محمد خير فالح (1999):اثر استخدام الوسائل التعليمية على تعلم فعاليتي الوثب العالي والطويل في العاب القوى، رسالة ماجستير منشورة، جامعة اليرموك، اربد، الاردن.
  12. - يونس، افراح ذنون (1992): اثر استخدام بعض الوسائل التعليمية في تعلم قفزة اليدين الامامية على حصان القفز، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الرياضية، جامعة الموصل العراق.
  13. - Schmidt‬‏, ‪R‬‏. ‪A‬‏., ‪Wrisberg‬‏, ‪C‬‏. ‪A. (2000). ‪Instructor guide for motor learning and performance: ‪Human Kinetics‬‏.U.S.A.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
Download this PDF file

Statistics

How to Cite

ياسين إبراهيم يعقوب, & علي فتاح رشيد. (2025). Effect of Variable Practice Schedules Accompanied by Some Educational Tools on Learning Number of Attack Skills in Basketball. College of Basic Education Research Journal, 21(3), 410–420. https://doi.org/10.33899/berj.2025.Vol21.Iss3.53533