Related multiplicity, as in Al-Durr Al-Masun by Al-Sam'in Al-Halabi (d. 756 AH)
Abstract
Linguistic studies were untamed and were only agreed upon by skilled grammarians and masters of science among interpreters and interpreters of Holy Qur’an. Since then, meaning and parsing have appeared as an inseparable duality, one inseparable from the other. However, they stipulated presence and validity of meaning for parsing, so they had (parsing is a branch of meaning). Research, “Multiple attachments to (if) in Al-Durr Al-Masun written by Al-Sameen Al-Halabi (d. 754 AH).” stopped at multiplicity of related word (then) in Holy Qur’an and left its connection with one related thing. Connection between meaning and parsing was a close one, and accordingly, first basis is validity of parsing. This multiplicity is in possibility of a connection, as it indicates greatness of explanation of Holy Qur’an and its miracle, as meaning is shown in sura. Different in one structure, and all of this revolves around meaning and understanding context of noble verses. Research was divided into two sections: the first, dealing with attachment to two related things, and this topic is also divided into attachment to a verb or noun and attachment to two verbs, Second topic: attachment to more than two related things, and in analyzing texts, We mention words of Al-Samin Al-Halabi first after mentioning noble verse.
References
- - إرشاد العقل السليم إلى مزايا القرآن الكريم، لأبي السعود محمد بن محمد العمادي (ت 982 هـ)، تحقيق: عبد القادر أحمد عطا، الرياض، (د.ت).
- - إعراب القرآن، لأبي جعفر النحاس أحمد بن محمد بن إسماعيل النحاس (ت 338 هـ)، تحقيق: الشيخ خالد العلي، بيروت، 1429هـ-2008م.
- - أنوار التنزيل وأسرار التأويل، لناصر الدين بن محمد البيضاوي (ت 791 هـ)، تحقيق: محمد عبد الرحمن المرعشلي، بيروت، 1418هـ.
- - البحر المحيط في التفسير، لأبي حيان محمد بن يوسف الأندلسي (ت 745 هـ)، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود، وعلي محمد معوض، بيروت، 1413هـ-1993م.
- - البيان في غريب إعراب القرآن، لأبي البركات محمد بن الأنباري (ت 577 هـ)، تحقيق: الدكتور طه عبد الحميد طه، 1400هـ-1980م.
- - التبيان في إعراب القرآن، لأبي البقاء عبد الله بن الحسين العكبري (ت 616 هـ)، الرياض، المملكة العربية السعودية، (د.ت).
- - جامع البيان عن تأويل آي القرآن، لأبي جعفر محمد بن جرير بن يزيد الطبري (ت 340 هـ)، تحقيق: أحمد محمد شاكر، بيروت، 1420هـ-2000م.
- - الدر المصون في علوم الكتاب المكنون، لأحمد بن يوسف المعروف بـ (السمين الحلبي) (ت 756 هـ)، تحقيق: الدكتور أحمد محمد الخراط، دمشق، 2003.
- - روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني، لشهاب الدين محمود بن عبد الله الحسيني الآلوسي (ت 1270 هـ)، تحقيق: علي عبد الباري عطية، ط1، دار الكتب العلمية-بيروت، 1415هـ.
- - الكتاب الفريد في إعراب القرآن المجيد، للمنتجب حسين بن أبي العز الهمذاني (ت 643 هـ)، تحقيق: الدكتور فؤاد علي مخيمر والدكتور فهمي حسن النمر، الدوحة، (د.ت).
- - الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل، لجار الله أبي القاسم محمود بن عمر الزمخشري (ت 538 هـ)، تحقيق: عادل أحمد عبد الموجود وعلي محمد معوض، الرياض، 1418هـ-1998م.
- - مجمع البيان في تفسير القرآن، للفضل بن الحسن الطبرسي (ت 548 هـ)، تحقيق: محمد الأمين العاطي، دار العلوم، بيروت-لبنان، (د.ت).
- - المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، لأبي محمد عبد الحق بن غالب (ابن عطية) (ت 546 هـ)، تحقيق: عبد السلام عبد الشافي محمد، بيروت، 1422هـ-2001م.
- - مشكل إعراب القرآن، لمكي بن أبي طالب القيسي (ت 437 هـ)، تحقيق: ياسين محمد السواس، دمشق، (د.ت).
- - معاني القرآن وإعرابه، لأبي إسحاق إبراهيم بن السري الزجاج (ت 311 هـ)، تحقيق: الدكتور عبد الجليل عبده شلبي، بيروت، 1408هـ-1988م.
- - معاني القرآن، لأبي الحسن سعيد بن مسعدة الأخفش (ت 215 هـ)، تحقيق: الدكتورة هدى محمود قراعة، القاهرة، 1411هـ-1990م.
- - معاني القرآن، لأبي زكريا يحيى بن زياد (ت 207 هـ)، تحقيق: محمد علي النجار وأحمد يوسف نجاتي، بيروت، 1403هـ-1983م.





