Term (devout) and its derivatives in glorious Qur'an from linguistic and textual denotations
Abstract
Term (devout) was dealt with linguistically through dictionaries whereas textual treatment came in literary books as well as additional treatment and meanings provided by Qur'an and interpretation books. Researcher decided to study term (devout) from many perspectives each of which has its different meanings
from worship, obedience fear , unify , stop disobeying Allah , protect, push dangers and bad deeds away , repent , consciousness, loyalty, and being afraid. Meaning (to be afraid) came in (fifty four) places, unifying came in (fourteen) places , worship in (five) places leave disobedience in (fifty one) places loyalty in (five) places , fear in (nineteen) places, obedience in (forty seven) to be warned in (four) places repenting in (two) places avoid all bad deeds in (one) fortification in (one) protect and push away all bad deeds in (one) . Devout in holy Qur'an has many meanings that differ according to text . It's these texts that give different meanings. Holy Qur'an mentioned word devout repeatedly because it's way to reach Allah , reason for his love . Devout in holy Qur'an cane in many syntactic levels as verbs in ( past , present and nomination) tenses and came in as nouns with its derivatives
References
- - <إرشاد العقل السليم الى مزايا الكتاب الكريم ، أبو السعود محمد بن محمد العمادي (ت982ه) (د.ط) دار إحياء التراث العربي –بيروت (د.ت) .>
- <إعراب القرآن وبيانه محيي الدين بن أحمد مصطفى درويش ت1403ه ط4 دار الإرشاد للشؤون الجامعية
- حمص سورية دار اليمامة دمشق بيروت 1415ه >
- <بحر العلوم ، أبو الليث نصر بن محمد بن أحمد بن إبراهيم السمرقندي (ت 373ه) (د.ط) (د.م) (د.ت) .>
- -<البحر المحيط ، أبو حيان محمد بن يوسف الأندلسي ( ت745ه) المحقق أحمد عبد الموجود وآخرون ط1دار الكتب العلمية –بيروت –لبنان 1422ه 2001م .>
- -<بصائر ذوي التمييز في لطائف الكتاب العزيز ، أبو طاهر مجد الدين محمد بن يعقوب الفيروزآبادي (ت 817ه) لجنة إحياء التراث الإسلامي – القاهرة 1412ه-1996م .>
- -<التحرير والتنوير ، محمد الطاهر بن عاشور (ت 1393ه) (د.ط) دارسحنون تونس 1997م .>
- -ا<لتعريفات ، علي بن محمد بن علي الزين الجرجاني (ت 816ه) ط1 دار الكتب العلمية- بيروت –لبنان 1403ه-1983م .>
- - <تفسير الشعراوي محمد متولي الشعراوي (ت 1418هـ) د.ط
- مطابع أخبار اليوم (د.م) 1997م.>
- -<تفسير الفاتحة والبقرة ، محمد بن صالح بن محمد العثيمين (ت1421ه) ط1 دار ابن الجوزي المملكة العربية السعودية 1423ه>.
- -<التفسير القرآني للقرآن عبد الكريم يونس الخطيب
- ت 1390هـ (د.ط) دار الفكر العربي القاهرة >
- - <التفسير الكبير ، أبو عبدالله محمد بن عمر بن الحسين الرازي الملقب بفخر الدين الرازي (ت606هـ) ط3 دار إحياء التراث العربي –بيروت 1420هـ .>
- -<تفسير المراغي ،أحمد بن مصطفى المراغي (ت1371ه) ط1 مصطفى البابي الحلبي وأولاده بمصر 1365ه-1964م. >
- -< التفسير المظهري ، محمد ثناء الله المظهري المحقق غلام نبي التونسي (د.ط) مكتبة الرشدية- باكستان 1412هـ>.
- -<تفسير مقاتل بن سليمان ، أبو الحسن مقاتل بن سليمان بن بشير الأزدي البلخي (ت150هـ) المحقق عبدالله محمود شحاتة ط1 دار إحياء التراث –بيروت 1423هـ . <
- - <التفسير الواضح ، محمد محمود حجازي ط10دار الجيل الجديد –بيروت 1413هـ>
- - <التفسير الوسيط للقرآن الكريم ، محمد سيد طنطاوي ط1 دار نهضة مصر –الفجالة – القاهرة 1997م- 1998م.>
- - <تنوير المقباس من تفسير ابن عباس ، عبدالله بن عباس رضي الله عنهما (ت68هـ) جمعه أبو طاهر مجد الدين محمد بن يعقوب الفيروز آبادي (ت817هـ) (د.ط) دار الكتب العلمية –لبنان >.
- - <تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان عبد الرحمن بن ناصر بن عبد الله السعدي ت 1376هـ
- المحقق عبد الرحمن بن معلا اللويحق ط 1مؤسسة الرسالة 1420هـ 2000م >
- - <جامع البيان في تأويل آي القرآن أبو جعفر محمد بن جرير بن يزيد بن كثير الطبري ت 310هـ
- تحقيق أحمد محمد شاكر ط 1 مؤسسة الرسالة (د.م) 1420هـ 2000م >
- - <الجدول في إعراب القرآن الكريم ، محمود عبد الرحيم صافي (ت 1376هـ ) ط4 دار الرشيد –دمشق ، مؤسسة الإيمان –بيروت 1418هـ .>
- -< الحذف البلاغي في القرآن الكريم – أبو شادي مصطفى عبد السلام (د.ط) مكتبة القرآن – القاهرة (د.ت).>
- - <الدر المصون في علوم الكتاب المكنون ، أبو العباس شهاب الدين أحمد بن يوسف المعروف بالسمين الحلبي (ت 756هـ) المحقق أحمد محمد الخراط (د.ط) دار القلم (د.ت) .>
- -<ديوان النابغة الذبياني أبو أسامة زياد بن معاوية ط 3 دار الكتب العلمية بيروت
- لبنان 1416هـ -1996م >
- <السراج المنير في الإعانة على معرفة بعض معاني كلام ربنا الحكيم الخبير
- شمس الدين محمد بن أحمد الخطيب ت977هـ د.ط البولاق القاهرة 1285هـ >
- - <صحيح البخاري ، أبو عبد الله محمد بن إسماعيل البخاري (ت256هـ) ط1 دار طوق النجاة (د.م) 1422هـ >.
- -< صحيح مسلم ، أبو الحسن مسلم بن الحجاج (ت 261هـ) المحقق محمد فؤاد عبد الباقي (د.ط) دار إحياء التراث العربي –بيروت (د.ت) >.
- - <غرائب القرآن ورغائب الفرقان ، نظام الدين الحسن بن محمد بن حسين النيسابوري (ت850هـ) المحقق الشيخ زكريا عميرات ط1 دار الكتب العلمية –بيروت 1416هـ.>
- --<فتح القدير ، محمد بن علي بن محمد بن عبد الله الشوكاني (ت 1250هـ) ط1 دار ابن الكثير ، دار الكلم الطيب .دمشق – بيروت 1414هـ >.
- <الفواتح الإلهية والمفاتح الغيبية الموضحة للكلم القرآنية والحكم الفرقانية نعمة الله بن محمود ويعرف
- بالشيخ علوان ت920هـ ط1 دار ركابي الغورية مصر 1419هـ 1999 م >
- - <الكشاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه الـتأويل أبو القاسم محمود بن عمرو
- بن أحمد الزمخشري ت 538هـ تحقيق عبد الرزاق المهدي د.ط دار إحياء التراث العربي بيروت د.ت>
- - <الكشف والبيان عن تفسير القرآن أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهيم الثعلبي
- تحقيق أبي محمد بن عاشور ط 1 دار إحياء التراث العربي بيروت 1418هـ
- <الكليات ، أبو البقاء أيوب بن موسى الكفوي ت 1094هـ تحقيق عدنان درويش
- د.ط مؤسسة الرسالة بيروت د.ت > 20
- <اللباب في علوم الكتاب أبو حفص سراج الدين عمر بن علي بن عادل الدمشقي ت 775هـ
- تحقيق الشيخ عادل أحمد عبد الموجود والشيخ علي محمد معوض ط1 دار الكتب العلمية بيروت لبنان 1419هـ- 1998 >
- <لسان العرب أبو الفضل جمال الدين محمد بن مكرم بن منظور الأنصاري ت711هـ
- ط3 دار صادر بيروت 1414هـ >
- <لطائف الإشارات عبد الكريم بن هوازن بن عبد الملك القشيري ت465هـ تحقيق إبراهيم
- البسيوني ط3 الهيئة المصرية العامة للكتاب مصر د.ت >
- <محاسن التأويل محمد جمال الدين بن محمد بن سعيد بن قاسم الحلاق القاسمي ت1332هـ
- تحقيق محمد باسل عيون السود ط 1 دار الكتب العلمية بيروت 1418 هـ >
- -<مراح لبيد لكشف معنى القرآن المجيد ،محمد بن عمر نووي (ت1316هـ) المحقق محمد أمين الصاوي ط1
- دار الكتب العلمية –بيروت 1417هـ.>
- - <معاني القرآن وإعرابه ، أبو إسحاق إبراهيم بن السري بن سهل الزجاج (ت311هـ) ط1 عالم الكتب –بيروت 1408هـ -1988م. >
- - <معجم الفروق اللغوية ، أبو هلال الحسن بن عبد الله بن سهل بن سعيد بن يحيى بن مهران العسكري ( ت395هـ) المحقق الشيخ بيت الله بيات ومؤسسة النشر الإسلامي ط1 مؤسسة النشر الإسلامي –قم 1412هـ.>
- - <مقاييس اللغة ، أبو الحسن أحمد بن فارس بن زكريا (ت395هـ) المحقق عبد السلام محمد هارون (د.ط) دار الفكر (د.م) 1399هـ- 1979م.>
- -< نزهة الأعين النواظر في علم الوجوه والنظائر ، أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن محمد الجوزي (ت597هـ) المحقق محمد عبد الكريم ط1 مؤسسة الرسالة –لبنان –بيروت 1404هـ 1984م >.
- - <نيل المرام من تفسير أيات الأحكام ، أبو الطيب محمد صديق خان بن حسن بن علي البخاري (ت 307هـ) المحقق محمد حسين إسماعيل و أحمد فريد المزيدي (د.ط) دار الكتب العلمية (د.م) 2003م . >
- -<الوجيز في تفسير الكتاب العزيز ، أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد بن علي الواحدي ( ت468هـ) المحقق صفوان عدنان داوودي (د.ط) دار القلم الدار الشامية –دمشق –بيروت 1415هـ. >
- <الوسيط في تفسير القرآن المجيد أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد بن علي الواحدي
- ت468هـ تحقيق عادل عبد الموجود وآخرون ط 1 دار الكتب العلمية بيروت
- لبنان 1415هـ 1994م >
- -< الوجوه النظائر ، أبي هلال العسكري (ت 400هـ) المحقق محمد عثمان ط1 مكتبة الثقافة الدينية – القاهرة 1428هـ 2007م>.
- - <الوجوه والنظائر لألفاظ كتاب الله العزيز ، أبي عبدالله الحسين بن محمد الدامغاني (ت 478هـ) المحقق عربي عبد الحميد علي (د.ط) دار الكتب العلمية –بيروت –لبنان (د.ت) . >
- -<الوجوه والنظائر في القرآن العظيم ، مقاتل بن سليمان ( ت 150هـ) المحقق حاتم صالح الضامن ط2 مكتبة الرشيد 1432-2011م. >
- -<الوجوه والنظائر في القرآن الكريم ، هارون بن موسى المحقق حاتم صالح الضامن (د.ط) دائرة الآثار والتراث 1409 هـ - 1988م. >





