Efficiency of five-year learning cycle strategy on achievement in discus throwing event
Abstract
Study aimed to identify efficiency of five-year learning cycle strategy on achievement in discus throwing , as well as knowing differences between two research groups (experimental and control) between post-tests in cognitive , skill and achievement of discus throwing.
Researcher assumed that there was a significant difference in results of two research groups (experimental and control) between pre- and post-tests in discus throwing , in addition to a significant difference in results of two research groups (experimental and control) between post tests of achievement in discus throwing
Research community was determined in a deliberate manner, represented by students of second stage in Department of Physical Education and Sports Sciences - College of Basic Education / University of Mosul for the academic year (2023-2024). Total number of students in this stage (81) male and female students distributed over three classes . First class contained (26) students, second (25) , and third (30) male and female students, divided into (20) male and (10) female students. Researcher used statistical package (25 - SPSS) to obtain results . Researchers concluded.
Efficiency of five-year learning cycle strategy and current method used in developing skill attainment and achievement for two research groups (experimental and control). In discus throwing .
Experimental group that applied five-year learning cycle strategy outperformed control group in cognitive achievement of discus throwing.
Reaching these results, researcher made several recommendations, the most important of which was:
Necessity of adopting and applying five-year learning cycle strategy in the process of teaching discus throwing , in order to demonstrate its effectiveness in gaining cognitive and skill achievement and achieving this event, as well as adopting and applying five-year learning cycle strategy
References
- التكريتي، وديع ياسين، والعبيدي، حسن محمد (1999): التطبيقات الاحصائية واستخدام الحاسوب في البحوث الرياضية، دار الكتب للطباعة والنشر – جامعة الموصل، الموصل.
- عبد السلام، أحمد (2009): الاتجاهات الحديثة في تدريس العلوم، القاهرة، دار الفكر العربي.
- العمريين، احمد مفلح (2001): تأثير برنامج تدريبي مقترح لتطوير القوة الانفجارية على المستوى الرقمي في فعالية رمي الرمح، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان.
- العودات، جبريل أجريد محمد (2004): أثر استخدام بعض أساليب جدولة التمرين في تعلم الأداء الفني وتحسين الانجاز لبعض مسابقات الرمي، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، العراق.
- مجيد، ريسان خريبط، والأنصاري، عبد الرحمن مصطفى (2002): العاب القوى، ط1, دار العلمية الدولية للنشر والتوزيع ودار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
- حسانين، محمد صبحي (2004): القياس والتقويم في التربية البدنية والرياضية، ج1، ط6, دار الفكر العربي، القاهرة.
- الحكيم، علي سلوم جواد (2004): الاختبارات والقياس والإحصاء في المجال الرياضي، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة القادسية.
- الحيالي، سيف الدين عبد الرحيم بشير (2012): أثر دمج بعض أساليب جدولة الممارسة في التعلم والاحتفاظ بالأداء الفني ومستوى الانجاز بفعالية رمي الرمح، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الرياضية، جامعة الموصل العراق.
- الشعيلي، علي بن هويشل (2006) فعالية استخدام نموذج التعلم البنائي في تحصيل طلاب الثانوية في الكيمياء في سلطنة عمان. المجلة التربوية العدد 78 ,جامعة الكويت.
- عبد الجبار، قيس ناجي وبسطويسي، واحمد (1984): الاختبارات ومبادئ الإحصاء في المجال الرياضي، مطبعة التعليم العالي، بغداد.
- المندلاوي، قاسم وآخران (1989): الاختبارات والقياس والتقويم في التربية الرياضية، مطبعة التعليم العالي، جامعة الموصل، العراق.





