Efficiency of five-year learning cycle strategy on achievement in discus throwing event

Section: Article
Published
Sep 1, 2025
Pages
485-508

Abstract

Study aimed to identify  efficiency of  five-year learning cycle strategy on achievement in discus throwing , as well as knowing  differences between  two research groups (experimental and control) between post-tests in cognitive , skill  and achievement of  discus throwing.


          Researcher assumed that there was a significant difference in  results of  two research groups (experimental and control) between  pre- and post-tests in   discus throwing , in addition to a significant difference in  results of  two research groups (experimental and control) between post tests of achievement in discus throwing


Research community was determined in a deliberate manner, represented by  students of  second stage  in  Department of Physical Education and Sports Sciences - College of Basic Education / University of Mosul for the academic year (2023-2024). Total number of students in this stage (81) male and female students distributed over three classes . First class contained (26) students,  second (25) , and  third (30) male and female students, divided into (20) male and (10) female students. Researcher used  statistical package (25 - SPSS) to obtain results . Researchers concluded.


Efficiency of  five-year learning cycle strategy and current method used in developing skill attainment and achievement for  two research groups (experimental and control). In  discus throwing .


Experimental group that applied  five-year learning cycle strategy outperformed  control group in cognitive achievement of  discus throwing.


Reaching these results,  researcher made several recommendations, the most important of which was:


Necessity of adopting and applying  five-year learning cycle strategy in the process of teaching  discus throwing , in order to demonstrate its effectiveness in gaining cognitive and skill achievement and achieving this event, as well as  adopting and applying  five-year learning cycle strategy

References

  1. التكريتي، وديع ياسين، والعبيدي، حسن محمد (1999): التطبيقات الاحصائية واستخدام الحاسوب في البحوث الرياضية، دار الكتب للطباعة والنشر – جامعة الموصل، الموصل.
  2. عبد السلام، أحمد (2009): الاتجاهات الحديثة في تدريس العلوم، القاهرة، دار الفكر العربي.
  3. العمريين، احمد مفلح (2001): تأثير برنامج تدريبي مقترح لتطوير القوة الانفجارية على المستوى الرقمي في فعالية رمي الرمح، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الأردنية، عمان.
  4. العودات، جبريل أجريد محمد (2004): أثر استخدام بعض أساليب جدولة التمرين في تعلم الأداء الفني وتحسين الانجاز لبعض مسابقات الرمي، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الموصل، العراق.
  5. مجيد، ريسان خريبط، والأنصاري، عبد الرحمن مصطفى (2002): العاب القوى، ط1, دار العلمية الدولية للنشر والتوزيع ودار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.
  6. حسانين، محمد صبحي (2004): القياس والتقويم في التربية البدنية والرياضية، ج1، ط6, دار الفكر العربي، القاهرة.
  7. الحكيم، علي سلوم جواد (2004): الاختبارات والقياس والإحصاء في المجال الرياضي، وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة القادسية.
  8. الحيالي، سيف الدين عبد الرحيم بشير (2012): أثر دمج بعض أساليب جدولة الممارسة في التعلم والاحتفاظ بالأداء الفني ومستوى الانجاز بفعالية رمي الرمح، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية الرياضية، جامعة الموصل العراق.
  9. الشعيلي، علي بن هويشل (2006) فعالية استخدام نموذج التعلم البنائي في تحصيل طلاب الثانوية في الكيمياء في سلطنة عمان. المجلة التربوية العدد 78 ,جامعة الكويت.
  10. عبد الجبار، قيس ناجي وبسطويسي، واحمد (1984): الاختبارات ومبادئ الإحصاء في المجال الرياضي، مطبعة التعليم العالي، بغداد.
  11. المندلاوي، قاسم وآخران (1989): الاختبارات والقياس والتقويم في التربية الرياضية، مطبعة التعليم العالي، جامعة الموصل، العراق.
Download this PDF file

Statistics

How to Cite

مصطفى فواز جاسم حمدون النداوي, & قصي حازم محمد عبد الرحمن الزبيدي. (2025). Efficiency of five-year learning cycle strategy on achievement in discus throwing event. College of Basic Education Research Journal, 21(3), 485–508. https://doi.org/10.33899/berj.2025.Vol21.Iss3.53539